Jak oszczędnie jeździć samochodem?

Wysoka cena paliw do samochodów skłania coraz większą liczbę kierowców do bardziej oszczędnej jazdy. Jeśli zaliczasz się do tej grupy i chciałbyś poprawić swoją technikę, aby wizyty na stacji benzynowej stały się rzadszą koniecznością zastosuj poniższe rady.

Ruszaj od razu po zapaleniu silnika

Staraj się ruszać od razu po zapaleniu silnika, ponieważ silnik na wolnych obrotach również spala paliwo. Co więcej zimny silnik spala go więcej niż rozgrzany, a samochód w czasie jazdy szybciej się zagrzeje niż stojąc.

Szybko rozpędź samochód

Staraj się jak najszybciej rozpędzić samochód do prędkości jaką zamierzasz podróżować i jak zapewnia najniższe spalanie. Twoje auto jest najbardziej ekonomiczne na najwyższych biegach, dlatego w trasie zawsze mniej spalamy niż w mieście. Z tego to powodu warto w miarę dynamicznie rozpędzić auto do żądanej prędkości, aby szybciej osiągnąć mniejsze spalanie i dłużej je utrzymać.

Jeździć ‘na luzie’ czy nie

To zależy od pojazdu jakim się poruszamy. Nowoczesne silniki odcinają paliwo w momencie kiedy zdejmujemy nogę z gazu i samochód nie zużywa paliwa, o ile nie jedziemy ‘na luzie’ wtedy komputer podaje paliwo w celu utrzymania obrotów silnika.
Trochę inaczej sprawa się ma w przypadku starszych silników gaźnikowych tam jazda ‘na luzie’ ma większy sens, ponieważ paliwo nie jest odcinane w momencie kiedy zdejmujemy nogę z gazu.
Reasumując starszy samochód jazda ‘na luzie’ ma sens, nowszy efekt odwrotny do zamierzonego (zwiększone zużycie).

Płynna jazda

Najwięcej paliwa zużywamy przyspieszając, utrzymanie prędkości wymaga mniejszych nakładów energii. Dlatego warto przewidywać sytuację na drodze dzięki czemu możemy ograniczyć ilość hamowań i zmniejszania prędkości do zera. Płynna jazda powoduje również mniej stresujących sytuacji na drodze, co również wpływa na spalanie. Człowiek zestresowany i zdenerwowany jeździ bardziej agresywnie, czyli mniej ekonomicznie. Takie błędne koło.

Obroty

Ogólnie rzecz biorąc im niższe obroty tym niższe zużycie paliwa. Ale oczywiście nie należy przesadzać, aby móc jeszcze reagować na sytuację na drodze oraz żeby silnik naszego wozu nie zaczął się krztusić.

Prędkość

Tutaj sprawa jest bardzo prosta im szybciej jedziemy tym większy opór powietrza, a co za tym idzie większe spalanie. Jednak jest to tylko jeden z czynników wpływających na prędkość, więc poniżej pewnej prędkości przestaje mieć dominujące znaczenie na rzecz paliwa zużywanego na podtrzymanie obrotów silnika.
Oczywiście przy większych prędkościach znacznie oporu powietrza jest dominujące. Wynika to z faktu, że opór powietrza rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości (V2). Przyjmując że nie mamy większego wpływu na powierzchnię czołową auta oraz gęstość powietrza jest to jedyny czynnik, który wpływa na opór powietrza. Dla porównania zobaczmy jak ten czynnik wpływa na opór dla dwóch różnych prędkości.

V=100km/h => V2=10000

V=130km/h => V2=16900

Jak można zauważyć zwiększyliśmy prędkość o 30% a czynnik zwiększający opór powietrza wzrósł o blisko 70%.

Zobacz również: Poświęć 10 minut i oszczędzaj pieniądze

11 myśli nt. „Jak oszczędnie jeździć samochodem?

  1. Gówno prawda. Zacząłem przyspieszać wolniej, spokojniej i spalanie spadło z 9,3 do 7,3. Także ja polecam spokojne przyspieszanie cały czas 😉

  2. Jadąc normalnie z rodzinką z wakacji silnik benzynowy 1.8 litra o mocy 125 koni spalił 6.3 litra. Nie widzę sensu „kasowania się” jeżdżąc według wskazówek autora nie obracając nikogo. Jechaliśmy porostu normalnie nie przekraczając dozwolonej prędkości. Żeby nie było w normalnych warunkach czytaj nie trasa auto pali w okolicach 10 litrów na 100

  3. Tak tak oczywiście – Zaoszczędzisz na paliwie ale za chwilę robota głowicy cię czeka bo wydmucha uszczelkę..

    Zimnego silnika nie wolno obciążać powyżej 20%
    Silnik w temperaturze 30-40C można obciążać do około 60%
    Silnik w temperaturze 75-90C można już normalnie z niego korzystać.

    Według państwa wypowiedzi
    1. Odpalamy
    2. Rozpędzamy energicznie auto – co dość mocno obciąża silnik(Silnik gdy nie jest nagrzany a my go zaczniemy obciążać to w najlepszym przypadku wydmucha uszczelkę w najgorszym – nie będę wróżył)

    Więc może zastanowicie się niczym zaczniecie udzielać złotych rad.

    Można ruszysz po 30s gdy silnik zacznie być właściwie smarowany ale delikatnie, nie dajemy mu do spodu bo musimy odrazu wbić 5 bieg.
    W silnikach Diesel niskie obroty poniżej 1,5 Tysiąca są szkodliwe dla Koła Dwu-Masowego.
    Więc obroty utrzymujemy powyżej tych obrotów.
    Gdy silnik nasz osiągnie temperaturze powyżej 40C możemy już go nie oszczędzać bo ryzyko rozszczelnienia silnika jest nie wielkie ale pamiętajmy że przy niskich temperaturach silnika nie należy silnik obciążać za mocno – Kiedyś o tym uczyli i wspominali nawet na nauce jazdy. Teraz każdy orze jak może.
    Zabijasz silnik i turbine pewnie też bo przecież oszczędność paliwa.
    Pozdrawiam i myślcie kochani..

    • Ile to jest dla ciebie 20% ? Bo jeśli liczysz 20% od momentu odcięcia silnika, to w takim wypadku idąc twoim tokiem rozumowania nie powinienem przekraczać 1000 obrotów ?

  4. Witam.Jestem kierowca zawodowym i dlugo dochodzilem do faktu minimalnego spalania. Przetestowalem wiele aut i dlatego rozpedzajcie auto do momentu osiagnoecia 1800 obrotow na ostatnim biegu i utrzymujcie ten stan a spalanie zejdzie do minimum . Jesli nie mozecie tak szybko jechac w danym momencie to rowniez bieg nizej tez trzymac na takich obrotach. Ekonomiczna jazda zaczyna sie od czwartego biegu . Trzy wczesniejsze sluza do rozpedzania samochodu. To moje doswiadczenie wiec bez urazu dla autora tekstu. Pozdrawiam

  5. Lubie wracac na ta strone ale musze przyznac ze ciezko bylo ja znalezc w google, byla gdzies na 5 stronie. Przydalo by sie jej pozycjonowanie polecam wpisac w google :
    seo stronka z seo poradami
    i znajdziesz tam ciekawy i darmowy sposob na podniesienie pozycji w wyszukiwarkach

  6. Co z tym luzem? Skoro zdejmując nogę z gazu auto nie zużywa paliwa, to co gaśnie? Hamując silnikiem i zdejmujemy nogę z gazu też gaśnie, bo niby nie pobiera paliwa? Warto popatrzeć na obrotomierz. Przy jeżdzie na luzie mamy tylko obroty jałowe. Przy hamowaniu silnikiem musimy pokonać opór przekładni, czego nie ma na luzie. Musi być wtedy większe zużycie paliwa. Jak to jest naprawdę?

    • Silnik gaśnie dopiero poniżej pewnych obrotów. Dlatego przy niskiej prędkości należy wcisnąć sprzęgło, bo inaczej samochód gaśnie.
      Przy samochodach z wtryskiem po zdjęciu nogi z gazu odcinane jest paliwo, a obroty silnika wynikają z tego że silnik jest połączony z kołami i to ruch kół powoduje, że silnik posiada takie a nie inne obroty. W tym momencie sprężanie gazów w tłokach powoduje opór i to właśnie jest hamowanie silnikiem.

  7. Z jednej strony „szybko rozpędź samochód” a z drugiej „najwięcej paliwa zużywamy przyspieszając”. Czy nie zużyję mniej paliwa przyspieszając długo i delikatnie?

    • Przyspieszenie do prędkości X wymaga więcej energii niż jej utrzymanie, więc lepiej szybciej osiągnąć zadaną prędkość i dłużej ją utrzymać. Dzięki czemu dłużej jedziemy zachowując optymalne spalanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current day month ye@r *